Frågor och svar

  • Vad är Clark för något?
    • Clark är en service som är ägnad till konsumenten, med vilken du kan händigt kontrollera din egen ekonomi på en dator, tablett eller mobiltelefon. För en noggrannare presentation se Bekanta dig med servicen-sidorna.
  • Hur kan jag börja använda servicen?
    • Du kan registrera dig till servicen både på webbsidan såsom i mobil appen. Registreringen tar bara några sekunder. Du kan registrera dig med hjälp av Facebook eller e-post.
  • Är servicen trygg?
    • Clarks säkerhet motsvarar din nätbanks säkerhet. Som ett finskt företag säkerhet är väldigt viktigt för oss, och därför sker all trafik i servicen genom skyddade SSL-förbindelser. Vi auditerar jämt datasäkerheten av vår service, så att vi kan garantera en trygg verksamhetsmiljö till våra användare.
  • Vad kostar servicen?
    • Det kostar ingenting att registrera sig i servicen och att använda den.
  • Vad betyder personlig faktureringsadress?
    • När du registrerar dig skapar vår service dig automatiskt en personlig faktureringsadress, med vilken du kan beställa räkningar och dokument till servicen. Faktureringsadressen är en så kallad e-postalias och e-faktureringsadress, med vilka företag adresserar uppgifter som de skickar till den rätta personen. Faktureringsadresserna kan du hitta i din egen profil.
  • Hur kan jag överföra mina räkningar till servicen?
    • Det finns flera olika alternativ till att centrera räkningar, med vilka vi försäkrar att du får alla dina räkningar till vår service:


      1. Du kan ge ditt godkännande till att centrera dina räkningar. Då hamnar alla fakturor som går igenom Clarks samarbetspartners automatiskt i servicen. Det spelar ingen roll om du har brukat få räkningarna per e-post, webbfaktura eller brevfaktura.

      2. Om det fakturerande företaget inte ännu tillhör vårt nätverk av samarbetspartners, kan du använda en personlig faktureringsadress som du kan hitta i din egen profil. Du kan meddela din nätfaktureringsadress eller en e-postalias, då räkningarna leds till servicen.

      3. Brevfakturor kan du tillägga med hjälp av mobilappens kamera och streckkodsläsare.

  • Hur kan jag betala mina räkningar i er service?
    • I Clark betalar man räkningarna händigt genom att bara bekräfta räkningarna. Betalning genomförs genom ditt bankkort. I webbservicen är det också möjligt att betala räkningarna genom webbanken.
  • För att betala med kort måste man spara sina kortuppgifter. Är det tryggt?
    • Clark sparar aldrig dina kortuppgifter, utan de sparas i vår samarbetspartners PCI DSS –certifierade system. PCI DSS –standarden är en datasäkerhets- och kvalitetsstandard som har skapats av och åläggs av internationella kortföretag, och den är för alla kontrahenter som hanterar betalningskortinformation.
  • Fungerar betalningskort av alla banker i appen?
    • Vi beklagar, men kort av alla banker fungerar inte ännu för tillfället i servicen. Betalningskort av följande banker fungerar: Nordea, DanskeBank, Op och Aktia.
  • Varför får man bonus i er service?
    • Det är så enkelt som att vi vill belöna våra användare och uppmuntra de att kontrollera sin egen ekonomi på ett lättare sätt.
    • Bonusen betalas till 0,3% av det totala antalet fakturor, rekommendation och annan verksamhet.
  • Hur många bonuspoäng är i euro?
    • Ett hundra (100) bonuspoäng motsvarar en (1,00) euro.
  • Hur mycket bonus måste man minst lyfta på en gång?
    • Man måste lyfta minst 10 euro.
  • Vad kan man använda bonusen till?
    • Du kan överföra bonusen till ditt bankkonto. Det tar normalt 2–6 bankdagar att överföra bonusen.
  • Funkar er mobilapp i alla mobiltelefoner?
    • Vår mobilapp funkar i alla Android-mobiltelefoner och i alla mobiltelefoner med IOS-operativsystem.
  • Jag har glömt mitt användarnamn/lösenord. Hur kan jag få ett nytt?
    • Om du kommer ihåg ditt användarnamn eller ditt e-post, som du har använt till att registrera dig, kan du återställa lösenordet med Har du glömt ditt lösenord -knappen. Då får du instruktioner om hur du kan återställa ditt lösenord i din e-post. Annars kan du kontakta vår kundservice direkt.
  • Min kontaktinformation har förändrats, behöver jag anmäla det till Clark -servicen?
    • Ja. När du loggar in kan du klicka på profilen om du vill ändra dina kontaktuppgifter.
  • Hur kan jag sluta använda servicen?
    • Du kan radera dina uppgifter och sluta använda servicen genom att anmäla oss genom e-post på asiakaspalvelu@clark.fi.
  • Vad gör jag när jag inte kan öppna appen?
    • Försäkra att operativsystemet på din mobil alltid är uppdaterat. Äldre operativsystem stödjer inte alltid apparnas senaste versioner. Försäkra också att Clark-appen har uppdaterats helt. Genom att uppdatera appen försäkrar du att du alltid har tillgång till de senaste egenskaperna.
  • Jag köpte något i en webbutik, men ser ingen bonus på mitt konto. Hur kan jag få bonusen?
    • Om bonusen inte skrivs in på ditt konto under en vardag, kontakta vår kundservice.
  • Många saker påverkar inskrivningen av webbutikköp, och här har vi listat skäl till varför bonusen möjligen inte har skrivits in:
    • 1. Du har inte övergått till butiken genom oss innan du har bekräftat beställningen.
    • 2. Alla webbutik betalar inte bonus om du har använt en reakod eller en annan förmån när du har beställt.
    • 3. Du har först klickat på en länk av en annan kanal för att övergå till den respektive webbutiken. Webbutikernas cookies brukar vara aktiva i ungefär 24 timmar, så om du har använt en länk av en annan operatör för att övergå till webbutikens webbsida, deras cookie är fortfarande aktiv.
    • 4. Beställningen eller reserveringen har avbeställts eller återlämnats.
    • Om din bonus inte har skrivits in av någon anledning, kontakta alltid vår kundservice, och vi försöker spåra köpet i efterhand.
  • Vad är en cookie, och varför ska man tillåta dem??
    • En cookie är ett korn av information, med vilket man kan identifiera varifrån trafiken till webbutiken kommer. Man behöver inte vara rädd för cookien, den samlar inte på information som du har sparat på din dator. Om man inte tillåter cookien, får webbutiken inte veta från vilken webbsida någon har övergått till deras webbsida.
  • Jag har bonus på mitt konto, men jag kan inte överföra de till mitt bankkonto. Vad ska jag göra?
    • Bonus som du får på webbutik skrivs först in på ditt konto som låst. Du kan använda bonusen när webbutiken har betalat den till oss. Om du har till exempel avbeställt eller återlämnat din beställning före det, annulleras också din bonus.
Om du är säker att det inte är så, kan du kontakta vår kundservice (asiakaspalvelu@clark.fi), och vi reder ut varför överföringen har inte lyckats.
  • Jag fick inte bonus på mitt första 5 € webbutikköp. Vad ska jag göra?
    • Kontakta kundservicen (asiakaspalvelu@clark.fi). Bonusen skrivs in till dig automatiskt, men ibland kan automatiken svika och det är möjligt att bonusen då inte skrivs in.
  • Varför reserveras 0,10 € från mitt bankkonto för er service?
    • När du tillägger ett Debit-kort, alltså ett bankkort till vår service, reserverar vi den summan på kortet, för att testa att det funkar. Det är bara en reservation, vi debiterar inte ditt konto, och reservationen vanligen går bort om 1-2 bankdagar.
  • Vad betyder det när man får meddelandet Misstag: 200 Authorization failed när man betalar med kort?
    • Om du får det meddelandet, se till att du har tillåtit webbutikköp med ditt kort och att det finns tillräckligt med pengar på kortet du använder. De är de mest vanliga skäl till meddelandet.
  • Hur kan jag tillägga mina dokument i servicen?
    • Dokumenten kan du händigt tillägga med hjälp av mobilappen, genom att ta en bild på dokumenten, till exempel på ett garantikvitto. Genom att använda din personliga faktureringsadress, kan du beställa dokument, till exempel lönekvitton.
  • I hur länge bevaras dokumenten i er service?
    • I minst 5 år.